lisanne91.reismee.nl

Safari

Ik loop alweer behoorlijk achter met mijn blog, sorry! Aan de andere kant is het natuurlijk een goed teken, want ik weet me hier prima te vermaken. Van 10 tot en met 13 november stond de safari gepland. Wat een geweldige ervaring! Echt iets wat een ieder eens zou moeten ervaren. Je hebt dan echt het gevoel in Afrika te zijn, of dat je je in een documentaire bevind die je normaal alleen op tv ziet. Natuur is echt prachtig en zo geweldig om de dieren zo in het wild te zien, in hun natuurlijke habitat!

Tarangire

Dag 1, de rit duurde ongeveer 3 uur. Daar aangekomen even een kleine pitstop gehouden om vervolgens het 'park' in te rijden. De eerste dag al veel dieren mogen spotten. Zo super! Ik voelde me net weer een klein kind zo enthousiast was ik. Zitten op mijn stoel was er niet meer bij, ik stond de hele tijd vanuit het dak naar buiten te turen om dieren op te sporen. Na een tijdje rond gereden te hebben begonnen we toch ook wel trek te krijgen, dus is de driver naar de daarvoor bestemde plek gegaan waar we hebben geluncht. Daar waren we omringd door aapjes. Een grappig feitje: de mannelijke hadden blauwe ballen en rode piemels, erg opvallend en je kon er niet omheen. Het schijnt zo te zijn dat dit zo is om op te vallen en aandacht te trekken van de vrouwtjes, het ziet er echter hilarisch uit! Kijk maar ergens tussen de foto's, als het goed is vind je er ergens een afbeelding van een aap die pontificaal zijn zaakje laat zien. De aapjes mochten niet gevoerd worden. In mijn blijvende enthousiasme wilde ik graag een foto maken van een van de aapjes die een kleine om haar buik had te hangen, het zag er zo aandoenlijk uit! Nou dit had ik dus beter niet kunnen doen.. Zo snel als dat aapje met de kleine was.. Toen ik in de buurt was en dus weg van mijn lunchbox, sprintte het aapje naar de tafel pakte mijn chips (soort friet, maar dan lijkend op een spons zo slap) en kippenbout (die ik ook al niet hoefde want deze was ijskoud en taai). Niemand van de groep had het in de gaten zo snel ging het en niemand kon er dus iets tegen doen. Wegsprinten dat ze deden! Nou veel plezier met de koude kippenpoot en chips;). Gelukkig was er nog een lekkere sandwich en banaan over. De wachters daar waren er alleen niet zo blij mee, want die beesten mochten geen eten van de mensen.. Don't blame me! Na de lunch de safari in Tarangire vervolgd. We hadden nog geluk en zagen een jagende leeuwin! Sluipend probeerde ze een paar zebra's te naderen. Haar jacht faalde jammer genoeg, want de zebra's liepen, zonder dat ze in de gaten hadden dat de leeuwin er was, rustig van haar weg. Daar ging haar kans. Met haar staart tussen de poten liep ze weg en toen kregen de zebra's het in de gaten en zaten haar samen met de gnoes na te staren, net alsof ze haar uitlachten. Dat was voor ons dus ook geen spectaculaire actie. Onze driver reed van de weg af richting de plek waar de leeuwin in de schaduw was gaan liggen. En zo stonden we met de auto op 2 tot 3 meter afstand!! Wat een prachtbeest. Zo geweldig! Na onze eerste safaridag in Tarangire reden we richting Lake Manyara waar de overnachting plaatsvond. Gruwelijk veel insecten op deze camping, ik werd er niet bepaald gelukkig van. 's Avonds wilde ik mijn tandenpoetsen en daar bevond zich op een drempel een gruwelijke spin, ja hoor. Ik durfde dus niet meer naar binnen want dat beest liep als een wachter heen en weer te lopen over de drempel. Uiteindelijk snel naar binnen gesprint tandenborstel nat gemaakt, tandpasta erop, nog een keer natmaken en snel naar buiten sprinten en natuurlijk liep de spin in de tussentijd het gebouw in.. Fijn! Dus uiteindelijk niet meer teruggegaan.. Laat maar hangen!

Serengeti

Dag 2, voor vandaag stond er ongeveer een 6 uur durende rit voor de boeg. Ja behoorlijk lang! Er is maar één weg naar de Serengeti en dat is eerst langs de Ngorongoro krater. Deze hebben we dus in een flits al even mogen bewonderen. Uiteindelijke kwamen we bij de maingate van Serengeti waar we onze lunch kregen. Ook al doe je niet zo veel, je krijgt wel trek van zo'n lange rit. Na het eten even snel de berg op gelopen waardoor je een mooi uitzicht had over de vlakten van de Serengeti. Geweldig mooi! Wat kan je toch genieten van zo een uitzicht. Het was echt net of ik letterlijk in een documentaire was gestapt. Na het uitzicht terug naar de auto, want we moesten nog een stuk om uiteindelijk bij de camping te komen en tussendoor nog dieren spotten natuurlijk! We hebben enorm veel gnoes en zebra's gespot, dit vanwege de migratie die in volle gang was. Gnoes en zebra's migreren samen. Gnoes hebben namelijk een perfect richtingsgevoel en weten waar ze naartoe moeten, ze volgen de regen, daarentegen hebben zebra's super goede ogen en kunnen zo waarschuwen of er gevaar dreigt! Echt een super goede samenwerking dacht ik zo! Vandaag echter niet heel erg getroffen met het weer. Na onze aankomst in Serengeti begon het uiteindelijk al snel te regenen, en hoe!? De gnoes bevonden zich op de juiste plek en waren helemaal in hun nopjes, wij alleen wat minder want het regende zo hard dat je zicht gigantisch werd beperkt. Op weg naar de camping nog een luipaard van een afstand gespot in een boom. Vervolgens onze safari (reis) vervolgd naar de camping waar we dit keer zelf onze tent op moesten zetten, ideaal met zoveel water.. Zaten we daar te soppen hoor,, het spannende voor deze nacht waren alle wilde dieren die zich rond de tent bevonden, want het was geen camping die was omheind door een hek, nee alles liep er gewoon rond, van buffels, zebra's, giraffen, hyena's en leeuwen, alles kon daar gewoon komen. Tijdens het eten werden wij, waarschijnlijk omdat we onder een lamp waren neergezet, belaagd door motten en andere vliegende dieren. Vliegen en ontwijken konden ze niet bepaald goed, waardoor er regelmatig wat in ons eten of drinken belandde en er diverse kreten de etenszaal in werden gegooid. We werden keihard uitgelachen.. Uiteindelijk de tafel maar verplaatst, want lekker eten was er niet bij op die manier. Veel heeft het uiteindelijk niet geholpen dus snel het eten op gegeten en naar bed. Midden in de nacht wordt ik wakker omdat ik wat hoor lopen naast onze tent, ik open mijn ogen en zie een gigantische schaduw. Aan de manier van lopen en het schaduw wist ik gewoon dat het een giraf was. Ik was even bang dat hij zou struikelen over onze scheerlijnen en terecht zou komen op de tent, nou veel blijft er dan niet van je over! Dus in spanning afgewacht wat er zou gebeuren. Uiteindelijk niets gebeurd dus lekker mijn slaap kunnen hervatten.

Serengeti

Ook dag 3 bestond uit de Serengeti, gezien we nog niet heel veel hadden gezien. We moesten vroeg op waardoor de kans op het zien van wild werd vergroot. We waren nog niet eens 10 minuten op weg en er werd al een pack leeuwen gespot! Allemaal vrouwtjes met enkele jongen! Zo geweldig mooi, maar wat een bizarre gedachte dat zij zich zo dicht bij onze camping bevonden. Ze waren druk aan het eten van hun waarschijnlijk pas gevangen prooi. Ik hoopte vandaag wat nijlpaarden, luipaarden (van dichterbij), hyena's en een mannetjes leeuw te spotten. Nou het was mijn geluksdag! We hebben alles mogen zien! De eerste mannetjes leeuwen die we zagen waren niet heel dichtbij en daarnaast lag een ergens tussen het hoge gras waardoor hij niet goed te zien was en er dus geen mooie foto gemaakt kon worden. Onze driver gaf aan dat we even iets in zijn richting moesten gooien, maar we hadden niets voorhanden wat gegooid kon worden en vanuit de auto was lastig in verband met het dak, deze ging maar tot een bepaalde hoogte open waardoor je worp lang niet zover zou komen. Dus als een held op sokken uit de auto gestapt en enkele stenen gepakt en die kant op gegooid. En ja hoor, hij stond op. Ik voelde me op dat moment niet meer zo veilig, want ik wist niet hoe snel hij bij de auto kon zijn, dus meteen de auto in gehobbeld en de deur achter me dicht gegooid. Nu konden we wel mooi een paar plaatjes schieten van het prachtbeest! Op de route terug naar de camping zagen we een paar auto's stilstaan bij een boom dus ook wij stopten en al snel spotten we twee jonge luipaarden in een boom, wauw!! Zo mooi zijn deze dieren echt onvoorstelbaar! Ze waren heerlijk lui aan het liggen op een tak. We hebben echt geluk dat we ze van zo dichtbij mochten spotten, zelfs onze driver heeft ze nog nooit van zo dichtbij gezien! Even verderop in een andere boom lag de moeder van deze twee kleine telgen. Na een tijd stil te hebben gestaan onze weg vervolgd terug naar de camping, want de tenten moesten nog afgebroken worden. Dus eerst hebben we dat gedaan, alles in gepakt, geluncht en toen op weg richting Ngorongoro, want het zou nog even duren voor we daar weer waren. De driver week nog even van de route af, schijnbaar had hij iets gehoord en ja hoor even later zagen we twee mannetjes leeuwen van niet eens 2 tot 3 meter afstand onder een boom liggen!! Zo bijzonder! Wat waren ze lui en vol haha, ze hadden net gegeten en dat was te zien, er was geen beweging in te krijgen. Echt geweldig ze van zo dichtbij te zien. Na een tijdje bewonderen terug naar de normale route en op weg naar Ngorongoro. Daar op de camping aangekomen de tent weer op gezet, ging mooi vlot dit keer! Daarna gegeten. Na het eten tandenpoetsen en naar bed, vermoeiend is het zeker! Ook omdat je nachten niet optimaal zijn. Terwijl ik het toiletgebouw in loop hoor ik ineens dat mijn naam wordt geroepen, één van de anderen roept me dus ik loop zijn kant op. Hij wilde de wc in maar vlak bij de deur stond gewoon een gigantische olifant! Ja hoor, dat kan hier allemaal. Hij durfde dus niet meer naar binnen, haha. Echt zo gaaf dat ik dit allemaal zo mag ervaren! Het beest leek bijna nep, net of het een machine was, maar dat echter niet het geval. Daarna maar nog een poging gedaan om mijn tanden te poetsen en daarna lekker mijn bed in gekropen.

Ngorongoro krater

Dag 4 reden we de Ngorongoro krater in. Wat een geweldige omgeving, omringd door één en al berg. Ik moet zeggen dat ik Tarangire en Serengeti mooier vond maar ook hier heb ik van kunnen genieten. Deze dag qua dieren niet veel bijzonders gespot, al moet ik zeggen, persoonlijk blijf ik het echt interessant vinden om de dieren te kunnen bewonderen. Van veraf, heel heel veraf met een verrekijker een neushoorn gezien. Persoonlijk vind ik toch dat ik deze niet mag afvinken, dus ik moet het nog maar eens over doen! Na een paar uur in de krater te zijn geweest terug naar de camping om uiteindelijk een 6 uur durende rit te gaan starten terug naar de lodge. Een geweldig avontuur, dat is wat ik erover kan zeggen! Het is gewoon zoveel mooier om dieren op deze manier te kunnen bewonderen! Daarnaast is de natuur echt prachtig, adembenemend. Ik zou het zo over doen!

Reacties

Reacties

Monique

Mooi Lisanne al die dieren :-D maar beloof me 1 ding
Neem AUB Geen spinnen mee naar huis :-P

Roel Lemstra

Wat een fantastische ervaring moet dat allemaal geweest zijn. Mag je straks allemaal in je bagage voor de rest van je leven meenemen. Geweldig!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood